Leading Creatives. Leer leiding geven aan een creatief team

KlIK OM DE BROCHURE TE DOWNLOADEN

leading-creatives opleiding

Leading Creatives start in oktober 2022. Met de button hieronder ga je naar het inschrijfformulier. Wil je eerst meer info? Kom dan naar de online informatiesessie.

Data en Prijs

Data

Module 1: Oktober-November 2022
Module 2: Januari-Februari 2022
Module 3: Maart-April 2022

Download hieronder de trainingsdata.

planning

€9000

Voor 3 modules.
Module 1 €2400
Module 2 €3300
Module 3 €3300

Incl werkmap en literatuur.
Excl lunch arrangement €425,-
en reiskosten werkbezoeken.
Exclusief btw.

De leerlijn is ook incompany of in een personal coaching traject te volgen. Bel of mail ons voor de mogelijkheden.
Bel: 0619 598 987
Mail: training@versdenkers.nl
 

Het programma in hoofdlijnen

Leiding geven aan een creatief team

Leading Creatives beslaat 15 dagen training, verdeeld over 3 modules die over een periode van 6 maanden worden doorlopen. Het programma bestaat uit een praktisch small group trainingsprogramma afgewisseld met blended learning, werkbezoeken, creative challenges en cases.

Voorafgaand aan de modules bespreken we jouw persoonlijke leerdoelen. Je krijgt begeleiding op maat. Zo ontwikkel jij je  naar een effectieve leider voor je team, en een inspirator voor je organisatie.

Module 1: Persoonlijk creatief leiderschap (4 dagen)

In deze module starten we met het onderzoeken en ontwikkelen van jouw leiderschap. Als creatief ga je een transitie in van maker/producent naar leider. Je rol verandert: je gaat leiding geven aan een team vanuit een creatieve en strategische visie. Wat vraagt dat van jou als persoon?

Thema’s in module 1

  • Jouw creatieve DNA en persoonlijkheidstype volgens DISK.
  • Persoonlijkheidstypen en creative team building
  • De skillset en rollen van de creatief leider
  • Leiderschap in multi-team samenwerkingen
  • Een positieve communicatiestijl ontwikkelen
leading-creatives-programma

Module 2: Leiderschap naar binnen (5,5 dagen)

In module 2 gaan we dieper in op het leiden van een creatief team. We kijken daarbij naar jouw stimulerende en strategische rol als leider, ook bij creatieve innovatie trajecten binnen de organisatie. In deze module werk je aan een eigen, interne case die aansluit op de leerthema’s.

Thema’s in module 2

  • Onderzoek naar de innovatiebehoefte in de eigen organisatie
  • Sturing geven aan Innovatieprocessen
  • Thought leadership ontwikkelen
  • Effectieve creatieve teams bouwen.
  • Coaching, eigenaarschap, workflow en taakverdeling
  • Effectief creatieve processen inrichten
  • Team en employee engagement stimuleren
  • Presentatie interne innovatie case

Module 3: Leiderschap naar buiten (5,5 dagen)

In module 3 kijken we naar jouw rol als leider naar buiten toe. Hoe draag je je merk naar buiten uit? Hoe gaan jij en je team met klanten en stakeholders om? En hoe werk je samen met andere teams en professionals in een case? In deze module werk je aan een campagne voor bijvoorbeeld een mediabedrijf of goed doel.

Thema’s in module 3

  • Positionering en merkbeleving
  • Creatieve strategie en creative direction
  • Concepting & Ideation, Creativiteit coachen
  • Branding en Customer experience
  • Brand storytelling
  • Presentatie externe brandcase

Studiebelasting

Naast de opleiding dagen moet je rekening houden met een extra studiebelasting van 2 tot 3 dagen per module. Je werkt aan cases, een creative challenge of reflectieopdrachten.

De visie achter het programma

Het belang van creatief én innoverend denkvermogen

Creatieven zijn eager, willen zich snel ontwikkelen, waarde toevoegen en kijken verder dan de stip op de horizon. Dat is de aard van het beestje. Het medialandschap is grillig. Verandert constant. En vraagt om wendbare organisaties en leiders met creatief, analyserend, ontwerpend én innoverend denkvermogen die kunnen anticiperen. Skills die steeds belangrijker worden om als organisatie een authentieke, concurrerende positie te bereiken en behouden.

Buiten de lijntjes leren

Creatives kennen geen lineair carierepad. Soms werk je een half jaar hier en daarna jaren daar. Ervaring bouw je op door meters te maken en gave projecten te draaien. Het gaat er om dat je uiteindelijk de beste in je vak wordt, en de daarbij behorende verantwoordelijkheid kunt dragen.

Omdat creatives snel willen groeien en behoefte hebben aan afwisseling biedt Versdenkers een werkplek onafhankelijke leerlijn. Een deelmodule koop jij of je werkgever in. Elke module staat voor een deelcertificaat. Misschien doorloop je een module bij je huidige werkgever, de volgende op je next job en maak je hem af als zelfstandig ondernemer. 

Het mes snijdt aan twee kanten

Versdenkers staat organisaties bij in het ontwikkelen en behouden van het al aanwezige creatieve talent, door dit talent in het Leading Creatives programma te plaatsen. Zelf intern opleiden kost veel tijd. Dat is afhankelijk van de beschikbare mentors, de hoeveelheid projecten, het creatieve niveau en de reikwijdte ervan. Voordat een organisatie talent zover heeft opgeleid dat zij vanuit een starters functie de verantwoordelijkheid van een leidinggevende functie aankunnen is de kans groot dat deze creatieve talenten alweer verdwenen zijn. Met het Leading Creatives programma houd je creatief toptalent wél vast.

Focus op Leiderschap

Het Leading Creatives programma focust op het vergroten van leiderschap skills. Dat betekent dat het programma het vakgebied behandelt met een strategische wide angle blik, en niet vanuit de positie van maker. Als creatives naast dit programma ook hun maker skills willen vergroten kunnen zij inschrijven op de andere, kortdurender vaktrainingen van Versdenkers. 

en_GBEnglish