Kunst en advertising hebben een wederzijds voordelige relatie. En dat ze dicht op elkaar kunnen zitten laat ik altijd graag zien. De ene discipline voedt de andere.
Omdat de beschikbare middelen en budgetten voor advertising over het algemeen ruimer zijn dan die van veel kunstenaars, kan de uitwerking ervan uitermate kunstzinnig zijn. Goede advertising kan daardoor ook voor de kunstenaar of designer weer inspiratie opleveren. Kunst wordt in campagnes ook veelvuldig geciteerd. Hieronder een serie van mijn favoriete art to advertising. Waaronder reclamemeesterwerken die kunstwerken citeren van legendarische namen als Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, Tamara de Lempicka, Pablo Picasso, René Magritte, Salvador Dali en Andy Warhol.
Magimix. Agency Y&R 2011. Inspiratie: Picasso
Lego Vincent. Agency: Geometry Global. 2014. Inspiratie: van Gogh.
Kitchen Aid. Agency: DBB. 2011 Inspiratie: Tamara de Lempicka.
Kitchen Aid. Agency: DBB. 2011 Inspiratie: Pop Art.
Kenwood stofzuigers. Agency: VML Qais Mumbai. 2009. Inspiratie: The Exorcist.
Museu de Arte de São Paulo Art School. Agency: Inspiration: Dali, Picasso etc.
Museu de Arte de São Paulo Art School. Agency: Inspiration: Dali, Picasso etc.
Remy Martin. 1988 Inspiratie: Paul Gaugin.
Cafe Pele. Inspiratie: Nightmare on Elm Street.
Sony. Agency: Dentsu Sao Paulo. 2006. Inspiratie: Picasso.
Volkswagen. Agency: DBB. 2008. Inspiratie: Magritte.
Pizzahut. Agency: Ogilvy & Mather. 2003. Inspiratie: Mona Lisa van da Vinci.
Absolut Wodka. Kunstenaar: Warhol.
Absolut Wodka. Kunstenaar: Francesco Clemente.
AE. Agency: Leo Burnett. 2008. Inspiratie: Dali.
Nescafe. Inspiratie: van Gogh.
Kauwgom add voor Orbit. Agency: Mark BBDO Prague. 2008. Inspiratie: Guiseppe Archimboldo.
Quick tip: het online Advertising Archive
Net alleen via Google vind je dit soort kekke voorbeelden. Er zijn ook online resources waar je terecht kunt voor complete verzamelingen van oude en nieuwe advertising. Een paar hiervan zijn: